Google gör barnanpassningar

Mycket av det vi gör på internet kretsar kring Google, men många av företagets tjänster är belagda med åldersgränser, vilket gör att barn inte kan använda dem. Sökjätten planerar nu att lansera barnanpassade versioner av flera av sina tjänster.

Det går att hitta det mesta genom att googla, även sådant som är olagligt, stötande eller av andra anledningar olämpligt för barn. Google arbetar därför på att ta fram barnversioner av sina tjänster, som ska kunna användas av barn som är 12 år eller yngre. Det är dock oklart om dessa tjänster kommer att lanseras över hela världen, eller om de bara kommer att vara tillgängliga för amerikanska barn, skriver PC för alla.

Vad innebär barnanpassning?Googles högkvarter i Mountain View

Exakt vilka tjänster som kommer att lanseras i en barnvänlig version är inte helt fastställt, men troligen kommer två av Googles populäraste tjänster – sökmotorn och Youtube – att ingå. För att underlätta för föräldrar att barnsäkra sina barns surfande kommer troligen en barnversion av Chrome också att lanseras.

Barnanpassningen av tjänsterna kommer dels att innebära möjligheten att skapa filter som skyddar barnen mot vissa typer av innehåll, men Google kommer även att filtrera bort vissa typer av innehåll automatiskt. Dessutom kommer sökresultatet också att ändras på andra sätt. Sökningar på ord som ”tåg” kommer ge ett mer barnvänligt resultat, och inte ha SJ på förstaplatsen.

Redan idag finns ett Gmail för barn, som en del i paketet Google for Education. En viktig skillnad mellan skolvarianten av Gmail och den vanliga varianten är att det inte finns någon reklam i elevernas Gmail. Dessutom ingår Google Drive, vilket gör det enklare att göra grupparbeten över nätet.

Även om Google inte tjänar några pengar på sitt Google Apps för skolor så är det inte svårt att tänka sig att det lönar sig i längden, eftersom de som vänjer sig vid att använda Googles tjänster i skolan troligen kommer att använda dem under sina senare studier. Utvecklingskostnaden är säkert inte särskilt hög, eftersom produkterna redan finns.