Minecraft är en av de största svenska dataspelssuccéerna någonsin. En av de faktorer som gjort spelet populärt har även gjort att det används som pedagogiskt verktyg.
För den som inte är bekant med Minecraft sedan tidigare kan det beskrivas som en sorts virtuellt Lego. Det går att bygga upp nästan vad man vill med hjälp av olika block, och även skapa figurer som kan interagera med varandra och med omgivningen. Detta gör att det går att spela många olika typer av spel inuti Minecraft, som så att säga tillhandahåller miljön.
Stad och stadshus
För många är dock det mest intressant att bygga upp miljöer. I många skolor används detta som ett pedagogiskt verktyg. På Vaxholms Montessoriskola bygger eleverna i andra och tredje klass upp Vaxholm i Minecraft. Staden är sig dock inte riktigt lik. För att lära sig mer om samhällsplanering, och om hur en stad fungerar, får eleverna nämligen designa om staden till viss del. De får bl.a. bygga var sitt hus till sig själva, och också placera ut viktiga samhällsfunktioner som sjukhus och polisstation.
Även i andra delar av Storstockholm byggs det. I Södertälje har 15-årige Joakim Jidbacken byggt Södertälje stadshus, finlandsfärjan Amorella och familjens villa, den sistnämnda till och med några gånger om.
Men Minecraft är naturligtvis inre bara en angelägenhet för nollåttor. I hela Sverige byggs det: fantasiprojekt, världsberömda monument och helt vanliga byggnader, som redan nämnda Södertälje stadshus. Ibland är det en enskild Minecraft-entusiast som får en idé och genomför den, och ibland är det ett projekt igångsatt av en konsultfirma. Det sistnämnda är fallet i Kristianstad, där man vill få fler unga intresserade av stadsbyggnad.
27 unga har anmält sig för att göra mer eller mindre vad de vill med en digital version av Kristianstad. Kommunen hoppas att projektet ska ge inspiration till hur staden kan utvecklas i framtiden.