Frilansa inom IT-området

Du som har specialkunskaper inom IT-området har goda möjligheter att frilansa och sälja dina kunskaper till alla som behöver dem. Som frilansare bestämmer du själv hur mycket du vill jobba och därför är det perfekt för dig som kanske vill extraknäcka vid sidan av ett annat jobb eller kanske vid sidan av studier.

Det behöver inte alls vara krångligt att komma igång. Tvärtom vad många tror går det utmärkt att frilansa utan att behöva starta ett eget företag. Du kan slippa tänka på bokföring och skatter och bara ägna din tid åt det just du är expert på. Det här sättet att arbeta blir mer och mer attraktivt på en arbetsmarknad som förändras i rasande takt mot större flexibilitet och rörlighet.

Frilansa som egenanställd

Det kan låta som något svartjobb men det är det absolut inte, utan som egenanställd och frilansare låter du helt enkelt bara ett egenanställningsföretag sköta de administrativa bitarna. Du behöver bara tänka på några få saker:

  • Skaffa kunder själv
  • Sätt ditt pris, exempelvis per timme
  • Utför jobbet
  • Rapportera hur många timmar det tog
  • Låt företaget fakturera, betala ut lön och ordna med redovisning och skatter

Det är precis lika enkelt som det låter och det kostar ingenting att komma igång. Egenanställningsföretaget kommer att dra en viss procent på dina fakturor som ersättning för sitt arbete med din administration, men har du inga kunder så blir det inga fakturor och heller inga avgifter till företaget i fråga. Enkelt, tryggt och enligt Skatteverkets anvisningar och skatteregler. Den lön som utbetalas till dig blir som för vilken löntagare som helst och sedvanliga avdrag för skatter görs precis som vanligt utan att du behöver tänka på den biten själv.

Tänkbara uppdrag som frilansare

Allt beror förstås på vilken specialkunskap du har, inom IT-området kan det vara det mesta från att erbjuda support till företag eller privatpersoner, hålla utbildningar, skapa mallar, trycksaker eller hemsidor eller kanske projektleda komplicerade nätverksbyggen. Eller något annat som just du är expert på och som kunderna efterfrågar. Du måste förstås kunna marknadsföra dig på ett effektivt sätt, kanske via sociala medier eller på något annat smart sätt.